ANALISIS NILAI-NILAI PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DALAM NOVEL “ORANG-ORANG PROYEK” KARYA AHMAD TOHARI

Maulana, Arifin (2023) ANALISIS NILAI-NILAI PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DALAM NOVEL “ORANG-ORANG PROYEK” KARYA AHMAD TOHARI. Skripsi thesis, UIN Prof. K.H. Saifuddin Zuhri Purwokerto.

[img]
Preview
Text
Skripsi_Maulana Arifin_Revisi.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Abstract: Islamic religious education does not only dwell on pedagogics and rituals. However, the value aspect must be emphasized. That is, people who have education (educated), must be religious well and well-mannered. The source of Islamic religious education teachings is the Qur'an and the sunnah. Both as guides for each individual in behavior. In addition, literary works can also be an alternative in exploring the values of Islamic religious education, especially the work of Ahmad Tohari. Because, his literary works are full of religious and humanitarian meanings. Therefore, the purpose of this study is to explain the analysis of Islamic religious education values in the novel Orang-Orang Project by Ahmad Tohari. This study used a qualitative approach. Data were obtained from interviews and documentation. The interview was conducted at Ahmad Tohari's home to explore information beyond texts on Islam and education. While documentation is used to present data in previous research literature in the form of journals or theses that discuss the work of Ahmad Tohari. The results of this study show that the Islamic religious values contained in the novel Project People are; 1) the value of creed, 2) moral value, 3) the value of worship. Akidah is related to faith. Morality relates to good behavior to fellow human beings, while worship becomes the spirit of life. All three are represented in various narratives of the novel Project People. Abstrak: Pendidikan agama Islam tidak hanya berkutat soal paedagogik dan ritual. Akan teteapi, aspek nilai yang harus ditekankan. Artinya, orang yang memiliki pendidikan (terpelajar), pasti beragama dengan baik dan santun. Sumber ajaran pendidikan agama Islam adalah al-Qur’an dan sunnah. Keduanya sebagai pemandu setiap individu dalam berperilaku. Selain itu, karya sastra juga bisa menjadi alternatif dalam menggali nilai-nilai pendidikan agama Islam, khususnya karya Ahmad Tohari. Karena, karya sastranya sarat makna agama dan kemanusiaan. Oleh karena itu, tujuan penelitian ini adalah menjelaskan analisis nilai-nilai pendidikan agama Islam yang ada pada novel Orang-Orang Proyek karya Ahmad Tohari. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitiatif. Data diperoleh dari wawancara dan dokumentasi. Wawancara dilaksanakan di rumah Ahmad Tohari untuk menggali informasi di luar teks mengenai Islam dan pendidikan. Sementara dokumentasi digunakan untuk menyajikan data secara kepustakaan penelitian terdahulu dalam bentuk jurnal ataupun skripsi yang membahas karya Ahmad Tohari. Hasil penelitian ini menunjukan bahwa nilai-nilai agama Islam yang terkandung dalam novel Orang-Orang Proyek adalah; 1) nilai akidah, 2) nilai akhlak, 3) nilai ibadah. Akidah berkaitan dengan keimanan. Akhlak berhubungan dengan perilaku baik kepada sesama manusia, sementara ibadah menjadi ruh kehidupan. Ketiganya direpresentasikan dalam berbagai narasi novel Orang-Orang Proyek. Kata Kunci: Pendidikan, Novel, Islam, Ahmad Tohari

Item Type: Thesis (Skripsi)
Uncontrolled Keywords: Keyword: Education, Novel, Islam, Ahmad Tohari
Subjects: 800 Literature and rhetoric > 810 Kesusatraan Indonesia > 813 Fiction
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > Pendidikan Agama Islam
Depositing User: Maulana Arifin sdr
Date Deposited: 26 Jul 2023 08:46
Last Modified: 26 Jul 2023 08:46
URI: http://repository.uinsaizu.ac.id/id/eprint/20683

Actions (login required)

View Item View Item